11 November 2014

Hak Berlaman Sosial.

Assalamualaikum.

Sedang tenet tengah laju aku pun membuka hotspot dan menyambungkan ke laptop dengan harapan aku dapat hupdate belog di petang yang sunyi dan di sapa dengan bunyi berus-an member yang tengah gigih memberus baju. 

Ahhh malas aku bermadah pujangga lagi. Hengko ingat tak penat ke nak pikir ayat yang paling kreatif yang sampai kan bila korang baca belog haku bulu ketiak korang turut menari kerana kegelian. Jadah apa yang aku duk merapu merapik nie. Eh wait ! this is my belog so i have right to write ikut suka hati haku. Kau nak baca kau baca. Tak nak baca pergi hengko mereput sana. 

Nampak? Inilah yang di namakan hak berlaman sosial. Okay okay okay punchline dah masuk, hihihi. 


Well kalau zaman IT pakar ekonomi nie kalau hengko takda segala macam jenis akaun laman sosial hengko memang tak up to date. Paling koman pun ada satu akaun pesbuk. So far haku cuma ada satu akaun facebook, twitter, instagram dan belog yang saban hari makin jarang di hupdate. 

Selalu tak hengko nampak ada mahkluk yang akan update atau tweet something ayat ayat clisher yang sounds like "Eh, twitter aku, suka hati aku nak tweet apa pun!" "Facebook nie aku punya, so kau kisah apa aku nak update apa pun"dan ayat ayat yang sewaktu dengan nya. 

Tak di nafikan kita punyai 2908765432109% hak ke atas mana mana akaun laman sosial milik pribadi memasing. But could you have a bit sense of sensetivity espeacially as a Malaysian, and maybe as a Muslim. Kalau setakat gambo pakwe hengko cium ketiak hengko tak perlu lah nak tunjuk, show off sangat dekat public. Biarlah menjadi rahsia dalam kelambu hengko orang saja. 

Dari segi apa yang haku nampak, pengguna pengguna laman sosial kini lebih suka show off something that they shouldnt. I just dont get this clear. Yelah instagram hengko, hengko boleh upload apa saja jenis gambar tapi as i told before please have a bit sense of sensetivity. Bagi yang perempuan pulak, tak usah lah di tayang apa yang tak sepatutnya di tayang. Nak nak pulak kita tu orang Melayu, orang Islam. Yang paling sadis sudah lah hengko tayang yang berpanau, berkurap, berdaki, hmm. 

Lagi satu, berjaga jaga lah dan berpikir panjang sebelum hengko nak update, tweet sesuatu. Ramai para hakim yang ajet ajet kat luar sana tu. 

End.



4 comments:

Izzati Amira said...

*angguk angguk kepala* , setuju2!! kadang2... mampu geleng kepala je , better unfollow je makhluk2 sekalian nih.. miahahah. sakit plak hati kita kannn

sara zuliana said...

Para hakim dan ahli sunah google kat alam maya yg berpeleseran di setiap blog twiter fb.haha. jaga la sapa yg update nampak ketiak tuh. Hihi

Miza Idgihat said...

What can i say is "Apa yang kita tulis dan post ni ibarat kita melabor saham. Saham kita dalam kubur dan di akhirat"

3benda yang akan kita bawa bila mati kelak.

1. Doa anak yang soleh dan solehah.
2. sedekah jariah.
3. Ilmu yang bermanfaat.

So why not we use as blog, twitter, facebook, insta to write, upload, update the good things. ^_^

We live not longger in this world. Anytime Allah can take our nyawa :')

That's my oppinion. Wallahua'lam.

Najlaa 'Aqilah said...

conclusion: nak buat apa2 kena fikir panjang. if you're not saying somthing good, don't say it at all :)

sincerely,
Najlaa 'Aqilah